نحوه طراحی لوگو چیزی نیست که بتوان یک شبه یاد گرفت. این نیاز به یک مبنای نظری، مهارت طراحی، صبر و چشم آموزش دیده ای دارد که از تمرین زیاد ناشی می شود. طراحان تجربه کار با طیف وسیعی از مشتریان مختلف و انجام تکرارهای متعدد را برای توسعه مهارت مورد نیاز برای ایجاد و تقویت هویت برند قوی ایجاد می کنند.

 

لوگوی مناسب قابل تشخیص و به یاد ماندنی است. در ترکیب با محصول مناسب، می‌تواند به یک دارایی گران‌قیمت تبدیل شود – به Nike Swoosh، قوس‌های طلایی مک‌دونالد و مرد میشلین فکر کنید. اما چنین طراحی های لوگوی به طور تصادفی به وجود نمی آیند. اما همه می توانند با یادگیری از قوانین طلایی طراحی لوگو، که باید قبل از شکسته شدن به آنها احترام بگذارند، جهشی به جلو داشته باشند.
اکثر طراحی های موفق لوگو ویژگی هایی مشترک دارند که می تواند به ما کمک کند یاد بگیریم چگونه یک لوگوی خودمان یا برای برندی که برای آن کار می کنیم طراحی کنیم. در راهنمای زیر ما همه چیز را به 15 قانون طلایی در مورد نحوه طراحی یک لوگو، از مفهوم تا اجرا خلاصه کرده ایم.

 

نمونه کارهای طراحی لوگو توسط امید پنهانی

با شروع، ابتدا به چگونگی طراحی یک لوگو از ابتدا با 10 قانون دیوید ایری برای لوگوی عالی می پردازیم. پس از آن، با نکاتی از Nick Carson، استراتژیست محتوای برند، به چگونگی اجرای موفقیت‌آمیز یک طراحی به عنوان بخشی از استراتژی برند گسترده‌تر خواهیم پرداخت.

چرا یاد بگیریم چگونه یک لوگو طراحی کنیم؟
ابتدا اجازه دهید به خود یادآوری کنیم که چرا طراحی لوگو بسیار مهم است. لوگو معمولاً اولین برندی است که یک مشتری بالقوه می بیند. همچنین معمولاً این قطعه است که بیشترین تأثیر را روی ما می گذارد و طولانی ترین مدت را با ما می ماند (اگر موفق باشد). یک لوگو می تواند چیزهای زیادی در مورد یک برند به ما بگوید، از جمله (گاهی) اینکه یک برند چه کاری انجام می دهد و چه چیزی را نشان می دهد. هنگامی که مصرف کنندگان با طراحی لوگو ارتباط برقرار می کنند، اغلب تمایل دارند که زمان یا پول خود را در شرکت یا محصول سرمایه گذاری کنند.

 

صدها و حتی هزاران برند برای جلب توجه ما رقابت می کنند و این بدان معناست که برندها باید خود را از نظر بصری متمایز کنند. این تمایز از طریق طراحی هویت برند به دست می آید – طیفی از عناصر که با هم کار می کنند تا تصویری متمایز از برند را در ذهن ما ایجاد کنند. طراحی هویت برند می تواند شامل همه چیز باشد، از یونیفرم، گرافیک خودرو، کارت ویزیت، بسته بندی محصول، تبلیغات بیلبورد و لیوان قهوه و سایر لوازم جانبی، تا سبک عکاسی و انتخاب فونت.

وقتی به شخصی فکر می کنید که به نوعی روی زندگی شما تأثیر گذاشته است، احتمالاً می توانید تصور کنید که چگونه به نظر می رسد. همین امر در مورد برندها نیز صدق می کند. و یک لوگو به عنوان چهره یک برند عمل می کند و به مردم اجازه می دهد با آن ارتباط برقرار کنند و آن را به خاطر بسپارند. بنابراین، هدف از طراحی لوگو باید ایجاد چیزی باشد که مردم به راحتی بتوانند وقتی به تجربیات خود در مورد یک محصول، شرکت یا خدمات فکر می کنند، تصور کنند.

وقتی به چیزی نگاه می کنیم، قبل از خواندن شکل و رنگ را می بینیم. فقط در صورتی که برای جلب توجه کافی باشد، شروع به خواندن می کنیم. کار طراحان این است که جوهره یک برند را به شکل و رنگی که به احتمال زیاد ماندگار است، تقطیر کنند. زیر طراح دیوید ایری(در برگه جدید باز می شود)10 قانون طلایی طراحی لوگو را برای کمک به شما در انجام این کار ارائه می دهد.

  1. 1- کارهای اساسی را انجام دهید
    1. یکی از جالب ترین بخش های طراح بودن این است که با هر پروژه چیزهای جدیدی یاد می گیرید. هر مشتری متفاوت است و حتی در یک حرفه، افراد به روش های مختلف وظایف خود را انجام می دهند. طراحی لوگو باید با مقدمات اولیه شروع شود. شناخت خوب مشتری و محصول او به شما کمک می کند قوی ترین جهت طراحی را انتخاب کنید و دستیابی به اجماع در مورد طراحی لوگوی خود را آسان تر می کند.

       

مطمئن شوید که از مشتری خود دلیل وجود آنها را می‌پرسید. آنها چه کار می کنند و چگونه آن را انجام می دهند؟ چه چیزی آنها را از سایر برندها متمایز می کند؟ آنها برای چه کسانی آنجا هستند و برای چه چیزی بیشتر ارزش قائل هستند؟ برخی از این سوالات ممکن است آنقدر ساده به نظر برسند که غیر ضروری باشند، اما پاسخ به آنها می تواند چالش برانگیز باشد و منجر به سوالات بیشتری در مورد کسب و کار مشتریان شما شود. آنچه در این مرحله اولیه یک پروژه کشف می‌کنید واقعاً می‌تواند به شما کمک کند که هنگام شروع توسعه طراحی لوگو، بازار را از دست ندهید.

 

  1. 2- با یک صفحه طراحی شروع کنید
    1. با بسیاری از ابزارهای دیجیتالی که امروزه در دسترس هستند، ممکن است به فکر رفتن مستقیم به رایانه خود برای ایجاد یک طراحی لوگو باشید، اما استفاده از صفحه طراحی به شما این فرصت را می دهد که چشمان خود را از تابش خیره کننده پیکسل های روشن استراحت دهید و مهمتر از آن، ایده های طراحی را بسیار ضبط کنید. سریعتر و آزادانه تر بدون هیچ رابط دیجیتالی در راه، آزادی کاملی برای کاوش دارید، و اگر در شب با ایده‌ای که نمی‌خواهید از دست بدهید از خواب بیدار می‌شوید، یک قلم و کاغذ کنار تختتان بهترین راه برای پایین آوردن آن است.

       

طراحی، قرار دادن اشکال دقیقاً در جایی که می‌خواهید آسان‌تر می‌شود – همیشه زمانی برای دیجیتالی کردن علائم شما در آینده وجود خواهد داشت ( برای مشاوره بیشتر به نکات طراحی ما مراجعه کنید ). همچنین می‌تواند مفید باشد برای به اشتراک گذاشتن برخی از طرح‌ها هنگام توصیف ایده‌های طراحی برای مشتریان قبل از دیجیتالی کردن علامت. این می‌تواند تجسم نتیجه را بدون حواس‌پرتی حروف و رنگ‌ها برای آنها آسان‌تر کند، که گاهی اوقات باعث می‌شود مشتریان یک ایده را رد کنند. هر چند زیاد به اشتراک نگذارید. فقط بهترین ایده های شما

 

  1. 3- سیاه و سفید شروع کنید
    1. همانطور که در بالا ذکر کردیم، رنگ بخش مهمی از برندسازی است، اما گاهی اوقات می تواند حواس پرتی باشد و در نظر گرفتن مفهوم اصلی لوگو برای مشتری دشوار باشد. رها کردن رنگ به مراحل بعدی می تواند به شما این امکان را بدهد که بر روی ایده طراحی لوگوی خود تمرکز کنید تا روی عنصری که معمولاً تغییر آن بسیار آسان تر است.

       

نجات یک ایده ضعیف با یک پالت جالب غیرممکن است، اما یک ایده خوب صرف نظر از رنگ، همچنان خوب خواهد بود. اگر نماد معروفی را به تصویر می‌کشید، در بیشتر موارد ابتدا قبل از پالت به شکل فکر می‌کنید. این خطوط، اشکال و خود ایده هستند که از همه مهمتر هستند، خواه نیش یک سیب باشد، سه خط موازی، چهار دایره به هم پیوسته در یک خط افقی، یا هر چیز دیگری.

  1. 4- مطمئن شوید که طرح شما مرتبط است
    1. طراحی لوگو باید با ایده ها، ارزش ها و فعالیت هایی که نشان می دهد مرتبط باشد. یک تایپ زیبا برای یک رستوران سطح بالا بهتر از یک مهد کودک مناسب است. به همین ترتیب، پالت صورتی و زرد فلورسنت احتمالاً به پیام شما در ارتباط با بازنشستگان مرد کمک نمی کند. و ساختن علامتی که هر گونه شباهتی به سواستیکا داشته باشد، صرف نظر از صنعت، کارساز نیست.

       

شما این چیزها را می دانید، و ممکن است نسبتاً بدیهی به نظر برسند، اما تناسب عمیق تر از این است. هرچه منطق شما در پشت یک طرح خاص مناسب تر باشد، فروش ایده به مشتری آسان تر خواهد بود (و این می تواند چالش برانگیزترین بخش یک پروژه باشد. به یاد داشته باشید، طراحان فقط طراحی نمی کنند، آنها هم می فروشند).

  1. 5- طرحی ایجاد کنید که به راحتی به خاطر بسپارید
    1. یک طراحی لوگوی خوب به یاد ماندنی است و به یک برند اجازه می دهد تا با وجود رقابت برندهای دیگر برای جلب توجه مشتری، در ذهن مشتری بالقوه بماند. چگونه می توان به آن دست یافت؟ در اینجا سادگی باید کلیدواژه شما باشد. یک لوگوی واقعا ساده را اغلب می توان پس از یک نگاه کوتاه به یاد آورد، چیزی که با طراحی بیش از حد دقیق امکان پذیر نیست.

       

علامت تجاری باید بر روی یک مفهوم متمرکز شود. در یک “داستان” واحد در بیشتر موارد، این بدان معناست که باید یک فرم بدون عارضه داشته باشد تا بتواند در اندازه‌های مختلف و در طیف وسیعی از برنامه‌ها، از نماد وب‌سایت در نوار مرورگر گرفته تا علامت‌گذاری روی یک ساختمان، کار کند.

 

  1. 6- برای متفاوت بودن تلاش کنید
    1. اگر رقبای یک برند همگی از یک سبک تایپوگرافی یکسان، یک نوع پالت یا نمادی در سمت چپ نام برند استفاده می کنند، این فرصت عالی برای متمایز کردن مشتری به جای ترکیب کردن آنهاست. انجام کاری متفاوت. واقعا می تواند به برجسته شدن طراحی لوگوی شما کمک کند.

اگرچه شباهت زیاد در بازار لزوماً به این معنی نیست که کار شما آسان تر شده است. اغلب به یک مشتری شجاع نیاز است تا روندی را که در اطراف خود می بیند، جبران کند. با این حال، نشان دادن تخیل در مجموعه طراحی خود یکی از راه‌های خوب برای جذب مشتری مورد نظرتان است و نشان دادن مناسب بودن مفهوم شما می‌تواند به رفع هرگونه شک و تردید کمک کند.

 

  1. 7- هویت برند گسترده تر را در نظر بگیرید
    1. ما معمولاً یک لوگو را در انزوا مطلق نمی بینیم. معمولاً در زمینه یک وب سایت، یک پوستر، یک کارت ویزیت، یک نماد برنامه، یا همه انواع پشتیبانی ها و برنامه های کاربردی دیگر ارائه می شود. یک ارائه مشتری باید شامل نقاط تماس مربوطه باشد تا نشان دهد که چگونه لوگو هنگام مشاهده توسط مشتریان بالقوه ظاهر می شود. کمی شبیه زمانی است که در یک شیار گیر کرده اید – می تواند کمک کند که عقب نشینی کنید، به تصویر بزرگتر نگاه کنید، ببینید کجا هستید و توسط چه چیزی احاطه شده اید.

       

از نظر طراحی، تصویر بزرگتر هر مورد احتمالی است که ممکن است طراحی لوگوی شما روی آن ظاهر شود. همیشه در نظر داشته باشید که هویت چگونه کار می کند، زمانی که لوگو نیز وجود ندارد. در حالی که بسیار مهم است، یک نماد تنها می تواند تا اینجا هویت داشته باشد. یکی از راه‌های دستیابی به جلوه‌های بصری منسجم، ایجاد یک تایپ فیس سفارشی برای لوگوی خود است. سپس می توان از آن تایپ فیس در سرفصل های بازاریابی نیز استفاده کرد.

  1. 8- بیش از حد واقعی نباشید
    1. یک لوگو لازم نیست نشان دهد که یک شرکت چه می کند. در واقع، اگر اینطور نباشد، اغلب بهتر است. علائم انتزاعی بیشتر اغلب ماندگارتر هستند. از لحاظ تاریخی، اگر یک کسب و کار خانوادگی بود، کارخانه خود را نشان می دادید، یا شاید یک نشان هرالدیک را نشان می دادید، اما نمادها کاری را که شما انجام می دهید نشان نمی دهند. در عوض، آنها به وضوح نشان می دهند که شما کی هستید. معنای علامت در نظر عموم پس از آن افزوده می شود، زمانی که می توان بین آنچه شرکت انجام می دهد و شکل و رنگ علامت آن ارتباط برقرار کرد.

       

  1. 9- به یاد داشته باشید، نمادها ضروری نیستند
    1. لزومی ندارد که یک لوگو همیشه یک نماد باشد. اغلب یک علامت کلمه سفارشی می تواند به خوبی کار کند، به خصوص زمانی که نام شرکت منحصر به فرد باشد – فقط به گوگل، موبیل یا پیرلی فکر کنید. فقط به این دلیل که تمرکز روی حروف است، وسوسه نشوید که از استعداد طراحی زیاده روی کنید. خوانایی برای هر علامت کلمه کلیدی است، و ارائه های شما باید نشان دهند که چگونه طرح های شما در همه اندازه ها، بزرگ و کوچک کار می کنند.

البته گاهی اوقات کلمات در برنامه های بسیار کوچک کار نمی کنند، بنابراین ممکن است نیاز به تغییرات باشد. این ممکن است به سادگی برداشتن یک حرف از نشان‌واره و استفاده از همان رنگ باشد، یا ممکن است نمادی را در خود جای دهد که می‌تواند به‌عنوان عنصر طراحی ثانویه (اول علامت کلمه، دوم نماد) به جای قفل کردن لوگو که هر دو قطعه هستند استفاده شود. در کنار یکدیگر نشان داده شده اند

 

  1. 10- به مردم لبخند بزنید
    1. در نهایت، تزریق کمی شوخ طبعی به طراحی لوگوی خود نه تنها کار شما را سرگرم کننده تر می کند. همچنین می تواند به مشتری شما کمک کند تا موفق تر شود. این برای هر برند یا هر صنعتی مناسب نیست (مطمئناً برای تولیدکنندگان اسلحه و شرکت های تنباکو منطقی نیست، اما اینکه آیا شما با چنین شرکت هایی کار می کنید چیز دیگری است). با این حال، بخش‌های مالی و قوانین تا حدودی کمتر بحث‌انگیز، مملو از شرکت‌هایی است که با نام تجاری خفه‌کننده و عقیم شناسایی شده‌اند. افزودن کمی طنز به هویت چنین مشتریانی می تواند به متمایز شدن آنها کمک کند.

       

تعادلی وجود دارد که باید حاصل شود. بیش از حد از آن دوری کنید و خطر بیگانه کردن مشتریان بالقوه را دارید. با این حال، صرف نظر از شرکت، مردم با مردم تجارت می کنند، بنابراین جنبه انسانی و احساسی کار شما همیشه سطحی از ارتباط خواهد داشت.

 

  1. 11- همیشه نظر دوم را دریافت کنید
    1. ارزش یک جفت چشم دوم (یا سوم) را برای شناسایی چیزهایی که ممکن است در مرحله طراحی از دست داده باشید، دست کم نگیرید. نادیده گرفتن سوء تفاهم‌های فرهنگی احتمالی، اشکال تاسف‌آور یا کنایه‌ها، کلمات و معانی ناخواسته چقدر آسان است ( برای مثال به طراحی لوگوی ما توجه کنید).

       

هنگامی که مفهوم طراحی لوگوی خود را درست کردید، همیشه برای بررسی آن با افراد دیگر وقت بگذارید. بسیاری از استودیوهای طراحی از چسباندن کارهای در حال انجام بر روی دیوارها برای امکان بازبینی مداوم همتایان حمایت می کنند. اغلب آسان‌تر است که متوجه شوید چیزی که روی دیوار روی کاغذ سنجاق می‌شود تا روی صفحه. اگر یک فریلنسر تنها هستید، سعی کنید چند همتای مورد اعتماد پیدا کنید تا به کار شما توجه کنند – و البته لطف کنید. و به یاد داشته باشید که از هر زاویه و روی تکیه گاه های شکل های مختلف چگونه به نظر می رسد.

 

  1. 12- بقیه طرح برند را توسعه دهید
    1. طراحی لوگو تنها یک جزء کوچک از طرح برندسازی است و باید در کنار سایر نقاط فعال سازی به عنوان بخشی از یک “جهان برند” گسترده تر توسعه یابد. این اصطلاح جزء لاینفک فرآیند برندسازی در آژانس لندنی SomeOne است.(در برگه جدید باز می شود)همانطور که یکی از بنیانگذاران، Simon Manchipp در مصاحبه ویدیویی با مجله Computer Arts در بالا بیان می کند، دستیابی به انسجام بین عناصر مختلف بسیار بهتر از سازگاری ساده است. او اظهار تاسف می کند: «ثبات، سلول انفرادی است – هر روز یک چیز. منسجم متفاوت است: روشی انعطاف‌پذیرتر و هوشمندانه‌تر برای انجام کارها.»

       

  1. 13- طراحی لوگوی خود را زنده کنید
    1. در بازار برندسازی مدرن، یک لوگوی ثابت که به آرامی در گوشه یک قطعه طراحی تمام شده قرار می گیرد، اغلب دیگر کافی نیست. شما باید به این فکر کنید که چگونه طراحی لوگوی شما می تواند در حرکت برای برنامه های دیجیتال زنده شود. این ممکن است نیاز به همکاری با متخصصان انیمیشن یا گرافیک متحرک برای کشف پتانسیل آن داشته باشد.

       

  1. 14- به مشتری خود کمک کنید تا طراحی لوگوی شما را ارائه دهد
    1. ارائه طرح لوگوی تمام‌شده‌تان و رها کردن برند برای استفاده از آن همانطور که صلاح می‌داند می‌تواند دستوری برای فاجعه باشد. شما باید سعی کنید یک راهنمای سبک به مشتری ارائه دهید که دستورالعمل‌های واضح و کاملی را در مورد نحوه استفاده از طراحی لوگوی شما (و نباید) ارائه دهد. این باید همه چیز را از گزینه های رنگ گرفته تا حداقل و حداکثر اندازه هایی که باید از طرح های لوگو استفاده شود، قوانین موقعیت یابی، فاصله (از جمله مناطق محروم از سایر عناصر طراحی) و هرگونه بدون قطعی، مانند کشش یا اعوجاج را پوشش دهد.

       

راهنماهای سبک مورد علاقه ما را ببینید تا ببینید چگونه انجام می شود. برخی از آژانس‌ها به راهنماهای سبک سوگند یاد می‌کنند تا از تحویل یکنواخت و ثابت به تیم داخلی مشتری اطمینان حاصل کنند، اما برخی دیگر احساس می‌کنند که می‌توانند بیش از حد محدودکننده و تجویزی باشند. در هر صورت، مشتری شما به نوعی راهنمایی در مورد نحوه اعمال طراحی لوگو نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که مطابق با هدف کار می کند.

 

  1. 15- انتقاد عمومی از طراحی لوگوی خود را بپذیرید
    1. در عصر رسانه های اجتماعی، هر مرد و سگش در مورد هر طرح لوگویی که در بالا وجود دارد، نظری دارند. بنابراین انتقاد دیگر یک آزار و اذیت گاه به گاه یا چیزی نیست که ممکن است فقط از جانب متخصصان باشد. این چیزی است که هر کسی که روی یک تمرین تغییر نام تجاری نسبتاً برجسته کار می کند باید برای آن آماده باشد.

       

همانطور که در بالا اشاره کردیم، یک طرح برندینگ عالی چیزی بیش از یک طراحی لوگو است، اما در پلتفرم هایی مانند توییتر، زمانی که یک پروژه جدید منتشر شده اغلب با یک تصویر خلاصه می شود، لوگو اغلب اولین است (و فقط) چیزی که عموم مردم به آن می پرند. این چیزی است که شما باید آن را به عنوان اجتناب ناپذیر بپذیرید.

 

منبع : وب سایت creativebloq

ترجمه و تنظیم : امید پنهانی

 

 

دیدگاه‌ها

23 فروردین 1402 - 19:14
adeli54

ممنون بابت مقاله کامل

3 اردیبهشت 1402 - 19:08
hasti222

وقتی به چیزی نگاه می کنیم، قبل از خواندن شکل و رنگ را می بینیم.
از کل مقاله این جمله نابی بود که در طرح لوگو به نظر من اثرگذاره

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.